درد دندان بعد از عصب کشی

یکی از تخصصی‌ترین اقدامات در دندان‌پزشکی، عصب کشی دندان است که باید متخصص درمان ریشه آن را انجام دهد. معمولا عصب کشی دندان را امری سخت تلقی می‌کنند و از معایب و مشکلات این روش درمانی بازگو می‌نمایند. درد دندان بعد از عصب کشی نیز یکی از مشکلاتی است که برخی افراد با آن روبه‌رو می‌شوند. بعد از مواجه شدن افراد با این درد، گمان می‌کنند که درمان ریشه به درستی انجام نشده و دندان‌پزشک مربوطه به خوبی عفونت را تخلیه نکرده است. درد ایجاد شده بعد از عصب کشی کاملا طبیعی است و نیاز به نگرانی ندارد که باید به نکات مراقبتی و دلیل ایجاد این درد توجه شود تا از میزان درد ایجاد شده کم و بیمار به بهبودی برسد.

درد دندان بعد از عصب کشی

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

عصب کشی دندان به منظور رفع عفونت و آلودگی موجود در کانال ریشه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش درمانی می‌بایست دندان‌پزشک بافت لثه را باز کند و به کانال‌های دندا‌ن دسترسی پیدا نماید و آنها را تخلیه کند. در طول درمان و جراحی، بیمار هیچگونه دردی را احساس نمی‌کند، چراکه از بی‌حسی استفاده می‌شود. بعد از عصب کشی نیز درد طبیعی است و میزان درد ایجاد شده ناچیز خواهد بود. بعد از گذشت چند روز، درد موجود از بین خواهد رفت. برای کاهش درد احتمالی نیز راه‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان آنها را پیش گرفت و به نتیجه رسید. پس برای انجام عصب کشی دندان هیچگونه ترس و ناراحتی نداشته باشید و با خسالی آسوده و انتخاب دندان‌پزشکی مناسب، اقدام به عصب کشی دندان نمایید.

احساس درد بعد از عصب کشی دندان تا چه مدت زمانی طبیعی است؟

با توجه به این که در زمان عصب کشی، دندان‌پزشک مربوطه تمامی عفونت و آلودگی را از ریشه خارج می‌کند و همچنین عصب و عروق خونی نیز در آن زمان از دندان خارج می‌شود، وجود درد کاملا طبیعی و عادی است. با تخلیه کامل دندان از هرگونه مواد عفونی، باعث ایجاد تحریکاتی در لثه و اعصاب دندان خواهد شد. پس در نتیجه می‌توان فهمید که درد و ناراحتی بعد از عصب کشی دندان طبیعی بوده و تا چند روز یعنی حدود 3 الی 4 روز ادامه دارد. در این شرایط می‌توان از آنتی بیوتیک و داروهای مسکن استفاده کرد تا از درد ایجاد شده جلوگیری شود.

 

چرا دچار درد ناشی از عصب کشی دندان می شویم؟

بعد از عصب کشی دندان، بیمار شاهد بروز درد خفیفی در دهان و دندان خود است. اما دلیل بروز این درد بعد از عصب کشی دندان چیست؟ دلایل ایجاد درد به شرح زیر است.

  • وجود عفونت: بعد از عصب کشی ممکن است همچنان در اطراف استخوان ریشه دندان موردنظر عفونت و آلودگی وجود داشته باشد که در این شرایط بیمار دردی را احساس می‌کند. در این حین می‌توان با مراجعه به دندان‌پزشک، از داروهایی مخصوص و آنتی بیوتیک استفاده کرد تا از بروز عفونت جلوگیری شود.
  • آلوده شدن کانال ریشه: بعد از عصب کشی دندان گاهی می‌توان شاهد بروز عفونت در آن بود. در این شرایط، بیمار دردی ضربان‌دار را در دهان و دندان خود حس می‌کند. اگر ترمیم دندان بیمار به خوبی انجام نشده باشد این اتفاق خواهد افتاد و باکتری و عفونت، دندان بیمار و اطراف آن را دربر می‌گیرد.
  • وجود کانال عفونی: باید توجه داشت که دندان دارای چندین کانال مختلف است. زمانی که بیمار عکس رادیوگرافی تهیه می‌کند، ممکن است این مجاری و کانال‌ها در این عکس مشخص نباشند. در این شرایط می‌توان فهمید که دندان‌پزشک از وجود کانال با خبر نبوده و کانال مربوطه دارای عفونت و آلودگی است. پس می‌توان درد را تجربه کرد و بعد از میل هر ماده گرم و سردی این احساس تشدید پیدا می‌کند.
  • آسیب به بافت اطراف دندان: یکی از مشکلات و دلایل ایجاد درد، آسیب به اطراف دندان است که دندان‌پزشک در زمان جراحی با استفاده از تجهیزات، به آن وارد می‌کند. آسیب و خراشی که در اطراف دندان ایجاد شده است، برای بیمار دردی را ایجاد می‌کند که در زمان مسواک زدن و… می‌توان شاهد تشدید این درد بود.
  • نشتی مواد: یکی از موادی که به منظور شست‌وشو کانال ریشه از آن استفاده می‌شود، سدیم هیپو کلوزیت است. این ماده عفونت اطراف دندان را از بین می‌برد که در صورت عدم استفاده صحیح از آن می‌توان شاهد درد در بیمار بود. اگر این ماده به اطراف ریشه نشت کند، درد ایجاد می‌گردد.
  • حجم زیاد ماده پر کردنی: گاهی ممکن است درد ایجاد شده برای بیمار، ناشی از عفونت نباشد و به میزان مواد موجود در دندان وابسته است. در این زمان، دندان‌پزشک از مواد بسیاری برای پر کردن دندان استفاده کرده که همین موضوع می‌تواند درد را ایجاد کند.

چرا دچار درد ناشی از عصب کشی دندان می شویم؟

درمان درد ناشی از عصب کشی

برای درمان درد ناشی از عصب کشی دندان می‌بایست تا از مسکن استفاده کرد تا درد موجود را از بین ببرد. این درد تا 3 الی 4 روز ادامه دارد که باید بعد از آن رفع شود. در کنار مسکن، می‌توان از آنتی بیوتیک نیز استفاده کرد تا عفونت کم و موجود در کانال‌های ریشه به طور کامل از بین برود. اگر درد همچنان وجود داشته باشد و بر شدت در افزوده گردد، بیمار باید به دندان‌پزشک مراجعه نماید و بعد از معاینه، نسبت به رفع درد اقدام کرد. گاهی نیاز است تا عصب کشی مجدد اتفاق افتد تا درد ایجاد شده از بین برود.

مراقبت های پس از عصب کشی؛ راه حل کاهش درد آن

درد ایجاد شده می‌تواند اذیت کننده باشد و فرد را کسل نماید. با رعایت برخی نکات مراقبتی و تغذیه‌ای می‌توان از درد ایجاد شده کم کرد و به بهبود رسید. این نکات مراقبتی به شرح زیر هستند.

  • کیسه یخ: استفاده از کیسه یخ می‌تواند تا حدود زیادی درد ایجاد شده را بهبود ببخشد. این کیسه‌ها را می‌توان از داروخانه تهیه کرد که درد و تورم را تسکین می‌بخشد.
  • ورزش: ورزش نمودن در هفته اول می‌تواند درد را تشدید کند، در این صورت باید ورزش خود را به حداقل برسانید تا درد بعد از عصب کشی کاهش یابد.
  • مصرف دخانیات: برای تولید دخانیات، از موادی استفاده می‌شود که با مصرف آن می‌توان شاهد ایجاد تحریکاتی در دهان و دندان شد که بهبودی و روند درمان بیمار را کم می‌کند.
  • استراحت: استراحت می‌تواند به بدن کمک کند. در این شرایط بیمار تحت فشار و تنش کمتری است و بدن او می‌تواند سریع‌تر به بهبودی زخم و عصب کشی کمک کند و نتیجه مطلوب به دست آید.
  • رژیم غذایی: داشتن رژیم غذایی مناسب و مفید بسیار موثر است. غذاهای سفت، سخت و چسبنده برای دندانی که تازه مورد جراحی قرار گرفته است مفید نیست و می‌تواند بافت دندان را تحت تاثیر قرار دهد.

مراقبت های پس از عصب کشی؛ راه حل کاهش درد آن

سخن پایانی

برخی افراد از انجام عصب کشی واهمه دارند و سعی بر این است تا با دیگر روش‌ها درد دندان را تحمل کنند اما عصب کشی دندان را اجرایی نکنند. عصب کشی دندان نیز همانند دیگر روش‌های درمانی، درد ناچیزی را به همراه دارد. در این شرایط می‌توان با مصرف آنتی بیوتیک و مسکن، درد ایجاد شده را به حداقل رساند و آن را از بین برد. راه‌های مراقبتی و توجه به تغذیه می‌تواند به بهبود درد و تسریع در روند بهبودی بیمار کمک کند و موثر و کارآمد باشد. همچنین درد عصب کشی دندان کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

سوالات متداول

  1. درد بعد از عصب کشی دندان طبیعی است؟

بله، عصب کشی دندان نیز همانند دیگر روش‌های درمانی مقداری درد را برای بیمار به همراه دارد که می‌توان با رعایت برخی نکات از درد ایجاد شده جلوگیری کرد.

  1. ورزش نیز می‌تواند در درد بعد از عصب کشی موثر باشد؟

بله، ورزش سنگین می‌تواند فشار زیادی به دندان شما وارد کند که بهتر است تا یک هفته از ورزش سنگین خودداری کنید تا بهبودی کامل به دست آید.

  1. بعد از عصب کشی دندان بهتر است از چه مواد غذایی استفاده شود؟

برای جلوگیری از درد بعد از عصب کشی باید از خوردن غذاهای سفت و چسبنده خودداری کرد تا بافت لثه بهبود پیدا کند.

  1. درد بعد از عصب کشی به دندان‌پزشک نیز مربوط است؟

بله، اگر از دندان‌پزشک غیر مجرب استفاده کنید می‌توان شاهد بروز مشکلات و درد بعد از عصب کشی بود.

  1. آیا استفاده از آنتی بیوتیک واجب است؟

بله، آنتی بیوتیک می‌تواند عفونت موجود در دندان را حذف کند و درد بعد از عصب کشی را به حداقل برساند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *