آیا شما هم جزء کسانی هستید که از شکل و رنگ و یا فرم دندان‌های خود راضی نیستید و دوست دارید لبخند‌ جذاب و درخشان‌تری داشته باشید؟ لمینت دندان از پرکاربردترین و محبوب‌ترین گزینه‌های دندان‌پزشکان برای داشتن لبخند گیرا و زیبا به‌شمار می‌رود. زمانی که مراجعین برای انجام لمینت دندان به کلینیک مراجعه می‌کنند با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان به دندان های طبیعی آسیب می رساند؟ آیا روکش لمینت ضرری به دندان‌های طبیعی می‌زند؟ چنانچه پروژه‌های زیبایی و درمانی دندان اگر طبق اصول و توسط دندان‌پزشکان ماهر انجام شود جای هیچ نگرانی نحواهد بود. بنابراین برای اطمینان بیشتر در این باره مقاله تهیه شده را با دقت مطالعه نمایید.

آیا لمینت دندان به دندان های طبیعی آسیب می رساند؟

 

لمینت دندان و نحوه کارکرد آن

آیا لمینت دندان به دندان های طبیعی آسیب می رساند؟  تمامی افرادی که روی دندان‌های خود عیب و ایراد دارند از وجود چنین مواردی ناراحت‌اند. علم دندان‌پزشکی در این باره راه درمانی مطمئنی به نام لمینت دندان را ارائه کرده است که تمامی نقایص لبخند را برطرف می‌کند. جنس لمینت دندان از پرسلن و یا سرامیک بوده و بر روی دندان‌های جلویی قرار می‌گیرند. زمانی که تصمیم به انجام لیمنت دندان گرفتید ابتدا باید توسط یک متخصص به‌طور کامل معاینه شوید تا شرایط شما مورد بررسی واقع شود. پوسته لمینت چیزی حدود نیم میلی‌متر ضخامت دارد که دندان‌پزشک باید به همان اندازه مینای دندان بیمار را بتراشد چرا که دندان بسیار ضخیم می‌شود.

روکش‌های لمینت متناسب با هر شخص و به اندازه دندان آن فیکس خواهند شد و پس از آن، تمامی عیوب دندان‌ها را می‌پوشاند. گاهی اوقات ممکن است لمینت‌ها از مواد کامپوزیتی نیز ساخته شوند. متخصصان بیشتر برای بیمارانی از روش درمانی لیمنت یا کامپوزیت دندان استفاده می‌کنند که درمان‌های سفیدکننده بر روی لکه‌های دندان بی‌تأثیر باشند. حال برخی دیگر از کارکردهای لمینت دندان را بیان می‌کنیم:

  • وجود دندان‌های کوتاه
  • به دلیل خرد و یا شکستگی دندان
  • پوشاندن ترک دندان
  • مرتب کردن ناهمواری و کجی دندان
  • پر کردن فاصله بین دندان‌ها

معاینه قبل از انجام لمینت دندان باید به صورت دقیق و توسط متخصص ماهر و با تجربه انجام گیرد تا مشخص شود که آیا شما برای لمینت دندان فرد مناسبی هستید یا خیر؟ اکثر معاینات برای رسیدن به جواب قطعی و سریع درباره وضعیت بیمار با اشعه ایکس انجام می‌شود. بنابراین اگر پس از ارزیابی شرایط، بیمار برای این درمان مناسب نباشد از درمانهای دیگر همچون اردتودنسی و یا ونیر کامپوزیت دندان می‌توانند استفاده کنند.

لمینت دندان و نحوه کارکرد آن

چه مقدار مینای دندان به هنگام نصب لمینت دندان تراشیده می‌شود؟

از آنجایی که نصب لمینت دندان بدون تراشیدن مینای دندان باعث ضخیم شدن بیش از حد دندان‌ها خواهد شد، بهتر است تا حدود نیم میلی‌متر از سطح مینای دندان تراشیده شود. مینای دندان به اندازه ضخامت روکش لمینت تراشیده خواهد شد زیرا در غیر این صورت دندان‌ها حالت طبیعی نداشته و بزرگ‌تر به نظر می‌رسند. دندان‌پزشک پیش از برداشتن مینای دندان به کمک بی‌حسی موضعی دندان را بی‌حس می‌کند. سپس برای دقیق شدن کار از دندان‌های بیمار قالب‌گیری کرده و برای تنظیم روکش مناسب، آن را به آزمایشگاه دندان‌پزشکی می‌فرستند.

روکش لمینت در آزمایشگاه‌ها بر اساس برخی قواعد و طی چندین فرایند تا حدود 2 الی 3 هفته بعد از قالب‌گیری آماده نصب خواهد بود. دندان‌پزشکان برای محافظت از دندان‌های بیماران در طول زمان آماده‌سازی از روکش‌های موقت استفاده و نصب می‌کنند. بنابراین برداشتن مقداری از سطح مینای دندان قبل از انجام لمینت برای نرمال و طبیعی نشان دادن آن‌ها الزامی است.

تراشیدن مینای دندان به هنگام لمینت

آیا نصب لمینت دندان باعث آسیب دندان‌های طبیعی می‌شود؟

آیا لمینت دندان به دندان های طبیعی آسیب می رساند؟  روکش لمینت دندان چنانچه طبق اصول و در یک کلینیک معتبر انجام شود هیچ گونه آسیبی به دندان‌های طبیعی فرد وارد نخواهد کرد. لمینت دندان، خود به عنوان یک روش ترمیمی و درمانی برای اصلاح تاج دندان و یا دندان‌های خرد و شکسته شده است. لمینت دندان به‌طورکلی برای محافظت از دندان‌ها و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن‌ها است. روکش‌های نصب‌ شده روی دندان‌ها از آن ‌جایی که روی مینای دندان تراشیده شده قرار می‌گیرند، به صورت دائمی هستند. اطمینان از صحت و سلامتی و فاقد پوسیدگی  دندان‌ها به کمک عکس‌برداری اشعه ایکس، ابتدایی‌ترین قدم برای آماده‌سازی روکش دندان برای بیماران است.

گاهی اوقات این احتمال وجود دارد که بیمار پیش از انجام لمینت دندان نیاز به چندین درمان دندان داشته باشد. روکش دندان قالب ‌گیری شده و آماده، درست زمانی که دندان‌های شما بدون هیچ ایرادی باشد توسط دندان‌پزشک نصب می‌شود. دندان‌های سالم نیز ابتدا برای فراهم ‌سازی فضای مناسب برای روکش دندان، باید لایه نازکی از مینای آن برداشته تا شرایط برای نصب لمینت آماده شود. ممکن است فکر کنید تراشیدن مینای دندان برای دندان‌های شما آسیب‌زننده خواهد بود، اما در واقع چنین نیست. زمانی که روکش لمینت روی دندان‌ها قرار بگیرد از رسیدن هر گونه آسیب و یا لک و رنگ جلوگیری می‌کند و مانند یک عایق عمل خواهد کرد.

همچنین برای چسباندن و فیکس کردن روکش‌ها به دندان، متخصص مورد نظر این کار را با استفاده از یک چسب مخصوص انجام می‌دهد. مواد چسبی استفاده شده در این فرایند نیز کاملاً ایمن بوده و هیچ گونه ضرری به دندان‌ها وارد نمی‌کند. لمینت دندان علاوه‌بر مزایایی که به آن اشاره شد از ایجاد لک نیز جلوگیری کرده و از دندان‌ها در آینده محافظت می‌کند. همان طور که گفته شد درصد بالایی از موفقیت در درمان و یا عدم آسیب رسانی به دندان‌های طبیعی، به دندان‌پزشک با تجربه و ماهر  بستگی دارد. لمینت دندان بیشتر در مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مشکلات دندان خیلی جدی نباشد اما در غیر این صورت از درمان‌های دیگری باید بهره‌مند شد.

آیا نصب لمینت دندان باعث آسیب دندان های طبیعی می شود؟

آیا لمینت می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود؟

آیا لمینت دندان به دندان های طبیعی آسیب می رساند؟  پوسیدگی دندان و انجام لمینت به طور مستقیم نمی‌تواند به یکدیگر ارتباطی داشته باشد اما همواره و بعد از درمان این امکان وجود دارد که دندان‌ها توسط باکتری‌ها پوسیده شوند. بنابراین لمینت دندان به تنهایی نمی‌تواند عامل ایجاد پوسیدگی دندان باشد و به دلایل مختلف این اتفاق خواهد افتاد. گاهی اوقات کسانی که لمینت دندان انجام می‌دهند احساس می‌کنند دیگر نیازی به رعایت بهداشت دهان و دندان نبوده و روکش دندان، خود از دندان محافظت می‌کند. اگر شما نیز فکر می‌کنید بعد از روکش، دندان‌ها هیچگونه مراقبتی احتیاج ندارد باید بگوییم که چنین نیست.

رعایت بهداشت دهان و دندان همیشه از موارد مهم در سالم ماندن دندان قبل و بعد از انجام لمینت دندان است. دندان‌پزشکان قبل از انجام لمینت دندان سعی می‌کنند از طریق معاینه و عکس ‌برداری درباره سلامت دندان‌ها مطمئن شوند تا از بروز مشکل بعد از آن جلوگیری کنند. بنابراین بیمارانی که پیش از لمینت دندان مشکلات لثه و یا پوسیدگی دندان دارند باید آن‌ها را درمان و برطرف نمایند و سپس اقدام به روکش دندان کنند. حال مواردی که بعد از روکش لمینت می‌توانند باعث پوسیدگی دندان‌ها شوند را برای شما بازگو می‌کنیم:

  • عدم استفاده از دهانشویه‌های مخصوص
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • استفاده نکردن از نخ دندان و مسواک به صورت درست
  • مصرف موادغذایی شیرین بیش از اندازه
  • مراجعه به کلینیک و دندان‌پزشک غیر مجرب برای نصب لمینت دندان

 

آیا لمینت دندان سبب حساس شدن دندان‌ها و آسیب به مینای دندان می‌شود؟

به‌طورکلی در روزهای اول حساس شدن دندان‌ها به دلیل تراش جزئی مینای دندان برای نصب روکش دندان بسیار طبیعی است. حساسیت دندان نسبت به گرمی و یا سردی غذا و نوشیدنی‌ها در روزهای ابتدایی نرمال بوده و جای نگرانی نیست. بیمارانی که بعد از لمینت احساس خوبی ندارند این حس گذرا بوده و بعد از چند روز دندان‌ها به روکش عادت و حساسیت‌ها از بین خواهد رفت. لازم به ذکر است که ادامه‌دار شدن این حساست‌ها اگر به بیش از دو هفته طول کشد برای معاینه باید به متخصص مراجعه کرد.

مشاوره‌های قبل از انجام لمینت دندان با دندان‌پزشک موضوع بسیار مهمی بوده که درباره آن تصمیم گرفته می‌شود، بررسی میزان مینای دندان جهت نصب روکش است. نصب لمینت روی دندان‌ها نیاز به تراشیدن مقداری از سطح مینای دندان دارد که این میزان نمی‌تواند هیچ گونه آسیبی به آن وارد کند. تراشیدن مینای دندان در واقع برای ایجاد پیوند محکم‌تر و مناسب‌تر بین روکش و دندان ضروری است. همچنین اگر بیمار از مینای مناسب و کافی برخوردار نباشد لمینت دندان برای او گزینه مناسبی نخواهد بود.

 

راه های پیشگیری از عوارض لمینت دندان

آیا قصد انجام لمینت دندان را دارید و از انجام آن مطمئن نیستید؟ اگر برخی موارد و مراقبت‌ها را بعد از انجام لمینت دندان در نظر گرفته و رعایت کنید هرگز مشکلاتی برای دندان‌های شما به‌وجود نمی‌آید. بنابراین برای جلوگیری از عوارض لمینت دندان بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • برگزیدن یک دندان‌پزشک زیبایی و ترمیمی ماهر

شما نباید با کم کردن هزینه درمان به یک متخصص غیر مجرب مراجعه کنید زیرا این کار باعث چند برابر شدن هزینه‌های شما در آینده خواهد شد. بنابراین باید درباره متخصص مورد نظر و مواد و تجهیزات مرغوبی که استفاده می‌کند مطمئن باشید تا از کار خود پشیمان نشوید.

  • مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان

استفاده از این روش تنها زمانی نتیجه بخش خواهد بود که از سلامت کامل دهان و دندان برخوردار باشید. بنابراین در برنامه روزانه خود استفاده از دهانشویه، مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید.

  • کنار گذاشتن مصرف دخانیات و سیگار

همان‌طور که می‌دانید استفاده از دخانیات نه تنها بعد از انجام لمینت دندان بلکه پیش از آن نیز سبب بروز مشکلات ونیز ایجاد بیماری‌های دهان و دندان می‌شود. علاوه‌بر این‌ها، عفونت‌های لثه و دیگر مشکلات را نیز به دنبال دارد. پس از مصرف آن تا حد امکان اجتناب کنید.

  • انجام هر گونه درمان های مورد نیاز پیش از نصب روکش لمینت دندان

تمامی مشکلات و بیماری‌های فرد مورد نظر باید قبل از لمینت درمان شود، در غیر این صورت عوارض و مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

راه های پیشگیری از عوارض لمینت دندان

در مواجهه با عوارض لمینت دندان چه باید کرد؟

در تمامی درمان‌ها با رعایت تمام اصول و انتخاب بهترین متخصص نیز احتمال خطا و اشتباه وجود دارد. عوارض و مشکلات ایجاد شده هر چند نمی‌تواند خیلی شدید باشد اما در بسیاری مواقع نیاز به مشورت و کمک دندان‌پزشک دارد. اکنون به نمونه‌هایی از این راهنمایی‌ها اشاره می‌کنیم:

  • زمانی که قسمت یا بخشی از لمینت دندان فرد جدا می‌شود باید در یک دستمال تمیز قرار داده و به سرعت به کلینیک مراجعه کنید.
  • در صورتی که کوچک‌ترین ترک و یا شکستگی و هر گونه مشکل دیگری را بعد از انجام لمینت دندان مشاهده کردید به دندان‌پزشک خود تماس و در اولین فرصت ویزیت حضوری بگیرید. همچنین بروز کمی حساسیت در دندان بعد از شکستگی لمینت می‌تواند نرمال باشد اما با دقت تمامی مشکلات خود را به متخصص مورد نظر توضیح دهید.
  • زمانی که احساس ورم و یا التهاب غیر عادی در قسمت‌هایی از لثه خود نمودید سریعاً به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا راهنمایی و درمان‌های لازم انجام شود.

در مواجهه با عوارض لمینت دندان چه باید کرد؟

مزایا و معایب لمینت دندان

آیا لمینت دندان به دندان های طبیعی آسیب می رساند؟ لمینت دندان نیز مانند هر گونه درمان زیبایی و ترمیمی دیگری از مزایا و معایبی برخوردار است که می‌توان برخی از مزایای آن‌ها را به شرح زیر بیان کرد:

  • لمینت دندان مانند تاج دندان نیاز به شکل دادن ندارد.
  • لمینت دندان می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان لبخندی استثنایی که همیشه به دنبال آن بودید را به شما هدیه دهد.
  • چنانچه بهداشت دهان و دندان به خوبی انجام شود لمینت دندان تا 20 سال ماندگاری خواهد داشت.
  • جنس لمینت‌ها به گونه‌ای هستند که در برابر هر گونه لکه‌ای نسبت به دندان‌های طبیعی مقاوم‌تر هستند.
  • رنگ لمینت‌ها دقیقاً شبیه رنگ دندان‌های طبیعی بوده و تفاوتی احساس نخواهید کرد.
  • لمینت دندان به شما این امکان را می‌دهد که همان لبخندی را داشته باشید که خواستار آن هستید.

حال به برخی از معایب آن می‌پردازیم:

  • چنانچه برای نصب لمینت دندان بخشی از مینای دندان برداشته می‌شود بنابراین این روش دائمی بوده و همواره دندان نیاز به روکش دارد.
  • اگر بعد از لمینت دندان باز هم به مراقبت و نگهداری دندان‌ها توجه نکنید این امکان وجود دارد که دندان‌های شما دچار پوسیدگی شود.
  • افرادی که دچار بیماری‌های شدید دهان و دندان و لثه هستند و قابلیت درمان را ندارند، روش مناسبی برای این افراد نخواهد بود.
  • عادت‌های بد مانند دندان قروچه ممکن است لمینت دندان را از بین ببرد.

مزایا و معایب لیمنت دندان

میزان ماندگاری لمینت دندان

میزان ماندگاری تمامی درمان‌ها از جمله لمینت دندان تا حد زیادی به رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت‌های بعد از آن بستگی دارد. همچنین جنس روکش و تمیز کردن و معاینه دندان در سال حدود دو بار بوده و از دیگر روش‌های مراقبتی محسوب می‌شود. روکش پرسلن و کامپوزیت تا چندین دهه ماندگاری دارد در صورتی که به خوبی از آن مراقبت شود و استفاده آگاهانه از دندان‌ها فراموش نگردد. سعی کنید عادت‌های بد دهانی خود را ترک کرده و بهداشت دهان و دندان را مانند یک برنامه روزانه اجرا و به صورت عادت انجام دهید. علاوه‌بر این موارد، از دندان‌ها برای شکستن و یا گاز گرفتن اجسام سفت استفاده نکنید زیرا دندان تنها برای جویدن غذا و لبخند زدن و ادای درست کلمات است.

اگر عادت دندان قروچه در خواب و بیداری دارید و نمی‌توانید آن کنترل کنید، دندان‌پزشک برای شما محافظ دهانی توصیه خواهد کرد تا لمینت دندان شما دچار ساییدگی نشود. تنها با رعایت چندین نکته ساده شما می‌توانید تا سالیان سال بدون پرداخت هیچ گونه هزینه درمانی لبخندی زیبا و جذاب داشته باشید.

میزان ماندگاری لمینت دندان

پیشنهاد مطالعه: کاربردهای لمینت دندان؛ آیا از کاربردهای لمینت دندان اطلاع دارید! لمینت بیشتر برای چه مواردی استفاده می‌شود.

کلام آخر

داشتن لبخندی زیبا و هالیوودی از خواسته‌های تمامی افراد محسوب می‌شود چرا که طرح لبخند زیبا می‌تواند تأثیر زیادی بر روی زیبایی داشته باشد. علم دندان‌پزشکی امروزه روش‌های گوناگونی را برای درمان و یا زیبایی دندان‌ها ارائه کرده است که می‌توان متناسب با شرایط، از هر یک از آن‌ها استفاده کرد. لمینت دندان یکی از بهترین و پرکاربردترین این روش‌ها به‌شمار می‌رود که علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود جلب کرده است. اما سوالی که برای اکثر مراجعین پیش می‌آید این است که آیا لمینت دندان به دندان‌های طبیعی آسیب می‌رساند یا خیر؟ باید بگوییم که ریسک عدم موفقیت در هر درمانی وجود دارد اما در این روش این ریسک بسیار کم و بسته به عواملی است. انتخاب متخصص ماهر و درمان‌های لازم پیش از شروع کار می‌تواند بر روی اثربخشی آن تأثیرگذار باشد.

سوالات متداول

  • آیا نصب لمینت دندان می‌تواند سبب خرد و یا شکستگی دندان‌ها شود؟

خیر. افراد برای برطرف کردن برخی عیوب دندان‌های خود مانند شکستگی، ترک و یا خرد شدگی دندان اقدام به انجام روکش لمینت می‌کنند و این درمان خود نمی‌تواند دلیلی برای این اتفاقات باشد.

  • آیا مینای دندان آسیب‌دیده دوباره قابل ترمیم است؟

خیر، این امکان وجود ندارد که مینای آسیب‌دیده بعد از آسیب دیدگی مجداً بازگردانده شود اما اگر مینای دندانی دچار ضعف و یا مشکلاتی باشد به کمک روش‌های دندان‌پزشکی قابل حل است.

  • آیا امکان پوسیدگی بعد از انجام لمینت دندان نیز وجود دارد؟

بله در بیشتر مواقع بیماران احساس می‌کنند دیگر نیازی به رعایت بهداشت دهان و دندان ندارند و از این رو باعث پوسیدگی دندان خود می‌شوند.

  • چگونه می‌توان متوجه خرابی مینای دندان شد؟

در اکثر مواقع مینای دندان بدون هیچ گونه علائم و نشانه‌ای دچار آسیب می‌شود که تا مدت‌ها بیمار متوجه آن نخواهد شد اما گاهی اوقات نشانه‌های زیر را دارند:

  • تغییر رنگ دندان و تمایل آن به زردی
  • حساسیت بیش از حد دندان به خوردن
  • غذاها و نوشیدنی‌های بسیار سرد و یا گرم
  • احساس درد هنگام گاز زدن غذا
  • آیا می‌توان دندان‌های پر شده را نیز لمینت دندان انجام داد؟

اگر دندان‌ها به صورت جزئی دارای پر شدگی دندان باشند می‌توان گفت برای لمینت دندان کاندید مناسبی باشید و مشکل خاصی به وجود نمی‌آید. اما چنانچه پر شدگی دندان به حدی باشد که نتوان روی آن را با روکش پوشاند بهتر است به جای لمینت از تاج دندان استفاده کرد. تاج دندان می‌تواند دندان‌ها را قوی‌تر و غذا خوردن را آسان‌تر نمیاد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *