در مواقع آسیب دندان‌ها معمولاً تلاش می‌کنیم تا با روش‌های مختلف دندان‌پزشکی، آن‌ها را حفظ کنیم. اما برخی مواقع شرایط به‌گونه‌ای است که کشیدن دندان تنها راهی است که می‌توانیم انجام دهیم. اگرچه ممکن است راه خوشایندی نباشد اما می‌تواند در نهایت ما را از درد دندان و مسائل دیگر نجات دهد. در ادامه با کلینیک دندان‌پزشکی  مدرن همراه باشید تا بیشتر با کشیدن دندان‌ها آشنا شوید.

چه مواقعی نیاز به کشیدن دندان داریم؟

به‌طورکلی می‌توان گفت که در مواقعی که امکان حفظ کردن دندان‌ها وجود نداشته باشد، باید آن‌ها را بکشیم. برخی از پوسیدگی‌ها، شکستگی‌ها و دردها به حدی است که تنها با کشیدن دندان می‌توان از شر آن‌ها خلاص شد. در ادامه به بررسی جزئی‌تر هرکدام از عوامل می‌پردازیم.

شکستگی دندان

برخی مواقع شکستگی دندان‌ها به حدی است که میزان آن حتی دندان زیر لثه را نیز فراگرفته است. در این مواقع دندان‌پزشکان به بررسی میزان آسیب می‌پردازند. اگر شکستگی در حدی باشد که ریشه دندان را نیز مورد آسیب قرار داده باشد توصیه می­شود تا دندان موردنظر را بکشید.

پوسیدگی دندان

در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا بی‌توجهی به دندان خراب شده به‌مرور زمان میزان آسیب و پوسیدگی آن افزایش میابد. در این مواقع شدت پوسیدگی به حدی است که دیگر پرکردن دندان یا روش‌های دیگر جواب نمی‌دهد. در نتیجه معمولاً دندان‌پزشکان در این شرایط کشیدن دندان‌ها را پیشنهاد می‌دهند.

شلوغی دندان‌ها و بیماری لثه

هنگامی که برای ارتودنسی دندان اقدام می‌کنید، برخی مواقع لازم است تا یک یا چند دندان اضافی کشیده شود. این امر بدین‌جهت اتفاق می‌افتد تا فضای کافی برای سایر دندان‌ها به وجود بیاید. بدین ترتیب سایر دندان‌ها می‌توانند به‌راحتی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و شکل طبیعی دندان‌های شما حفظ بشود. خراب‌شدن دندان‌ها یا دندان‌های عقل نیز می‌توانند موجب برخی از مشکلات مانند آسیب به بافت و استخوان زیر لثه‌ها شوند. در نتیجه باید برای کشیدن آن‌ها هر چه زودتر اقدامات مناسب را انجام داد.

دندان‌های شیری

معمولاً لق شدن دندان‌های شیری این نوید را به والدین می‌دهد که به‌موقع برای کشیدن دندان‌ها دست‌به‌کار شوند. از همین رو در اکثر اوقات خود والدین ممکن است این کار  را انجام دهند. اما برخی مواقع یک سری از دندان‌های شیری همچنان بر روی دندان‌ها باقی می‌مانند. همین امر باعث می‌شود تا فضای کافی و مناسب برای رشد دندان‌های دائمی به وجود نیاید. در چنین شرایطی کشیدن دندان‌های شیری با کمک دندان‌پزشکان می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

کشیدن دندان، جراحی دندان عقل، کشیدن دندان عقل - کلینیک دندانپزشکی مدرن اهواز

آیا برای کشیدن دندان نیاز به متخصص فک و صورت داریم؟

در بسیاری از مواقع کشیدن دندان‌ها توسط دندان‌پزشکان عمومی انجام می‌شود. بااین‌حال این تصور نیز غلط است که به‌هیچ‌عنوان نیازی به متخصصین نداریم. برخی مواقع نیاز است تا متخصصین برای کشیدن دندان‌ها وارد عمل شوند. زیرا در مواردی مانند پوسیدگی‌های بسیار شدید، کج شدن زیاد دندان­های عقل و دیگر مشکلات دندان باید کشیدن دندان با مهارت‌های بیشتری انجام شود.

درصورتی‌که یک دندان‌پزشکی عمومی بخواهد فرایند کشیدن دندان را انجام دهد امکان دارد که مشکلاتی را برای استخوان­های فک یا دیگر دندان‌ها به وجود بیاورد. در نتیجه بهتر است در این شرایط یک متخصص اقدام به کشیدن دندان کند. البته بیشتر در این مواقع به‌جای کشیدن دندان عبارت جراحی دندان به کار می‌رود.

کشیدن دندان چگونه انجام می‌شود؟

  1. ابتدا باید به‌خوبی دندان بررسی شود تا روشن شود که آیا دندان نیاز به یک کشیدن ساده دارد یا باید جراحی شود.
  2. ۱۵ دقیقه پیش از کشیدن، دندان، لثه و بافتی که دندان پوسیده در آن قسمت قرار دارد توسط دندان‌پزشک بی حس می‌شود. میزان بی‌حسی بیمار کاملاً به شرایط خود بیمار بستگی دارد و نمی‌توان برای تمامی افراد به یک میزان استفاده کرد.
  3. به جهت جراحی دندان، از وسیله‌ای به نام بیستوری برای شکاف لثه‌ها استفاده می‌کنند. بدین ترتیب می‌توان به دندان دسترسی کامل داشت.
  4. در این مرحله از الواتور نیز استفاده می‌شود. الواتور وسیله‌ای است که با استفاده از آن لثه را از اطراف دندان جدا می­کنند. در نتیجه به‌راحتی می‌توان ریشه دندان را لق کرد به‌گونه‌ای که به لثه‌ها آسیبی وارد نشود. در صورتی که دندان با استخوان فک جوش خورده باشه و لق نشود با استفاده از فرز دندان را به چند قسمت کوچک‌تر تقسیم می‌کنند تا هر قسمت را راحت‌تر خارج کنند.
  5. در مرحله آخر نیز در صورت نیاز لثه‌ها بخیه می‌شود و روی محل کشیدن دندان نیز پانسمان قرار می‌گیرد. بدین ترتیب می‌توان خونریزی ناشی از کشیدن دندان را کنترل کرد.

چگونگی استفاده از لیزر در کشیدن دندان

در جراحی می‌توان با استفاده از لیزر میزان درد ناشی از کشیدن دندان را کاهش داد. در این روش پیش از زدن آمپول بی‌حسی یک‌بار محل اطراف دندان را با لیزر بی حس می‌کنند. بدین ترتیب با زدن آمپول، درد بسیار کمتری را احساس می‌کنید. پس از کشیدن دندان نیز با استفاده از لیزر می‌توان جلوی خونریزی را تا حدی گرفت تا درد بسیار کمتری را پس از جراحی داشته باشید.

چه مواقعی از جراحی دندان استفاده می‌شود؟

به‌طورکلی دندان‌پزشکان در شرایط زیر جراحی را به بیماران توصیه می‌کنند:

  • هنگامی که دندان نهفته یا نیمه نهفته باشد به صورتی که خارج‌کردن آن از دهان دشوار باشد.
  • دندان‌های بسیار بزرگ که امکان بیرون کشیدن آن‌ها سخت باشد.
  • پوسیدگی‌ها و عفونت‌های بسیار شدید
  • دندان‌هایی که از خط لثه شکسته شده باشند.

پس از کشیدن دندان چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

  • از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌های بسیار سرد یا گرم اجتناب کنید.
  • با سرم شستشو یا آب و نمک به‌صورت منظم دهان خود را شستشو دهید.
  • از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • داروهای تجویز شده از سوی دندان‌پزشک را به‌صورت منظم مصرف کنید.
  • از گاز استریل در صورت نیاز استفاده کنید.

سخن پایانی

برخی از مواقع به دلیل  پوسیدگی بیش از حد دندان، ارتودنسی و شرایط دیگر مجبور به کشیدن دندان می‌شویم. اگرچه دندان‌پزشکان تا حد ممکن سعی می‌کنند از کشیدن آن‌ها جلوگیری کنند اما برخی مواقع تنها راه موجود برای حفظ دندان‌ها است. در کلینیک دندان‌پزشکی مدرن اهواز به‌راحتی می‌توانید کشیدن دندان و سایر خدمات دندان‌پزشکی را با تجهیزات پیشرفته و متخصصین باتجربه انجام دهید. منتظر حضور گرم شما هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *